Eerder deze maand beloofde Grindr zijn etniciteitsfilters uit de app te verwijderen, zodat gebruikers konden kiezen welke races zichtbaar waren op de interface. Sommigen zagen dit als een manier om het racistische gedrag van homomannen uit te dagen; Otamere Guobadia stelt dat het een essentiële functie voor zwarte gebruikers verwijdert .

 

In de afgelopen maand heeft de Black Lives Matter-beweging een prachtige en onbeduidende koortspiek bereikt. Gekatalyseerd door de recente dood van George Floyd, Breonna Taylor en talloze anderen door toedoen van de politie, zijn miljoenen de straat opgegaan, niet alleen in Amerika maar in de hele wereld, met blanke suprematie – en al zijn daaruit voortvloeiende instellingen – stevig in hun dradenkruis. Miljoenen mensen vullen de straten. Er komen dagelijks meer telefoontjes voor de politie in heel Amerika. datingsite Novamora is niet fake.

 

Standbeelden van meedogenloze slavenhandelaars en kolonisten zoals Colston en Rhodos worden afgebroken. Mensen marcheren om de heiligheid van zwarte translevens in New York te bevestigen. De abolitionistische politiek is in het spraakgebruik opgenomen. Ook het VK houdt rekening met de historische en huidige onrechtvaardigheden in een land dat is gebouwd op de uitbuiting en ontmenselijking van zwarte mensen. Opstand is de welkome stemming van het uur. Het Overton-venster is verschoven en daardoor kunnen we een toekomst zien waarin alle zwarten leven, ongeacht hun geslacht, klasse of geloofsbelijdenis.

 

 

 

Dit belangrijke moment overlapt ook met het Pride-seizoen en merken maken overal gebaren en ondernemen actie om hun progressieve gevoeligheden aan te geven, zowel voor BLM- als LGBT-mensen, vaak in een poging hun bottom-line te schaden. Grindr, een homoseksuele dating-app die lang verguisd werd omdat het een broedplaats was van seksueel racisme, heeft geprobeerd de annulering ervan te voorkomen door de controversiële etniciteitsfilters te verwijderen. Deze filters stelden gebruikers in staat potentiële afspraken per ras te filteren / uit te sluiten, een kenmerk dat al lang woedend is geworden bij veel goedbedoelende, vaak blanke critici die het bestaan ​​van het kenmerk als onverenigbaar met de kleurenblinde utopie die ze willen dat wij bewonen, beschouwen. datingsite lexa is bekend.

 

Volgens die logica zou het verwijderen van deze filters schijnbaar een overwinning zijn en een die homoseksuele mannen zouden prijzen als een stap in de goede richting. Maar de realiteit is veel complexer en maakt voor velen de toch al moeilijke taak om te navigeren door de complexiteit van romantische cyberspace, met zijn eigenaardigheden en, nog belangrijker, het militante, alomtegenwoordige racisme. Voor veel zwarte homomannen en homoseksuele mannen van kleur stellen de etniciteitsfilters hen in staat om andere mannen te vinden en vriendschap te sluiten en een gemeenschap met hen op te bouwen die vrij is van anderszins, fetisjering en blinde blikken. Veel homomannen van kleur worden om deze reden alleen geïnvesteerd in romantische relaties met andere homomannen van kleur. Dankzij de etniciteitsfilters konden ze voor de verandering een op hen gerichte ervaring samenstellen. Door de eliminatie van de etniciteitsfilters te behandelen als een soort utopische grootheid, wordt de veronderstelde zaligmakende status van het verlangen van blanke mannen als een waardig einddoel.

 

Jason Okundaye, een schrijver, cultuurcriticus en zwarte homoseksuele man, vindt de beslissing om de filters te verwijderen misplaatst: “Grindr heeft niet overwogen dat veel gekleurde mensen, vooral degenen die in de meeste witte gebieden wonen, op deze filters vertrouwen om te vinden elkaar. Velen hebben absoluut geen interesse in interactie met blanke mannen via de app en dat moet worden ondersteund. ” Net zoals de burgemeester van New York suggereert om monumenten voor BLM te bouwen voor de Trump Tower (iets waar letterlijk niemand om heeft gevraagd), is het verwijderen van de Grindr-racefilters een liberale, ondiepe set-dressing onder het mom van een zinvolle praktijk. Het landschap van dating-apps wordt vaak niet alleen beïnvloed door IRL-dynamiek, maar, belangrijker nog, dient om onverdraagzaamheid dikwijls op expliciete manieren te herformuleren.

 

De beweging van Grindr lijkt niet de onderliggende omstandigheden aan te pakken die ertoe leiden dat gekleurde mannen de filters in de eerste plaats gebruiken. Velen gebruiken het om noodzakelijkerwijs een datingervaring te creëren die is geïsoleerd van de standaard witheid en blanke suprematie die vaak zowel de app als de gay datingwereld doordringen. Zonder te proberen deze problemen te begrijpen, en de manier waarop blanke mannen zwarte mannen fetisjen en marginaliseren op hun app, is dit een kleine pleister op het racisme waarmee we in de gemeenschap worden geconfronteerd. “Ik denk dat het verwijderen van etniciteitsfilters deze beweging depolitiseert en hoe Grindr zelf bepaalde levens aanduidt als niet belangrijk”, licht Okundaye toe. ‘Wat heb je aan een etniciteitsfilter als zwarte homo- en transsekswerkers nog steeds niet worden ondersteund of beschermd door je app en in plaats daarvan actief worden verboden? Waarom zet Grindr zich niet in om zwarte sekswerkers en alle sekswerkers veilig te houden? ‘

 

Zo komen de complexe en giftige systemen van dominantie, geweld en rechteloosheid waarmee vreemde mensen van kleur in de reguliere LGBTQ-gemeenschappen en -ruimten worden geconfronteerd, neer op een probleem van seksueel racisme en afwijzing van dating-apps – de meest oppervlakkige aspecten vande politiek van verlangen. De complexe grieven van homoseksuele mannen van kleur – onevenredig hoge HIV-overdrachtssnelheden, dakloosheid, de marginalisering van (en predatie op) zwarte sekswerkers, om er maar een paar te noemen – worden vaak frustrerend beperkt tot wie ons wel of niet zal neuken, met ons ingelijst als wanhopig veeleisende liefde van de blanke mannen die ons uitsluiten van hun Grindr-profielen en chill-outs.

 

Maar het feit blijft dat onze grieven veel dieper gaan, waarvan de gevolgen veel verder en verwoestend zijn dan dating-apps. Queer-gemeenschappen hebben altijd een beladen relatie gehad met zwarte seksualiteit. Zwarte homo’s hebben ontdekt dat zowel hun ervaringen als hun bestaan ​​systematisch zijn uitgewist. Hedendaagse gesprekken in de LGBTQ-gemeenschap positioneren zwarte mannelijkheid als zowel een buitenstaander als een archetypische slechterik.

 

Gesprekken over zwarte homofobie beschouwen ‘onwetende zwarte mannen’ vaak als groot plegers van homofoob geweld, wat ons uitwist, de opgelegde zwarte homomannen die zich uitstrekken en tegelijkertijd uit beide gemeenschappen worden verwijderd (ook door blanke homo’s die de homofobie van zwarte mannen overschatten) en zwarte gemeenschappen en tegelijkertijd door zwarte gemeenschappen die queerness zien als blanke / westerse deviantie). Het is volkomen redelijk dat zwarte homomannen tegenover deze dubbele ontwrichting een separatistische datingpolitiek zouden kunnen hebben. Het verwijderen van Grindr’s etniciteitsfilters doet niets om deze echt dringende problemen aan te pakken.

 

In een ideale wereld zouden etniciteitsfilters op apps zoals Grindr niet nodig zijn voor homomannen van kleur om een ​​veilige romantische cyberspace te creëren en vervullende intraraciale ervaringen te hebben, en blanke homo’s zouden deze functies niet bewapenen om een ​​’alleen blanken’ te creëren digitale fontein. Maar we leven niet in een ideale wereld, eerder een geplaagd door blanke suprematie, en totdat we de structuren en instellingen die onze onderdrukking veroorzaken hebben afgeschaft, moeten homoseksuele mannen de middelen krijgen om in te richten en te cureren ruimtes en ervaringen onderscheiden en weg van de beperkingen en straffeloosheid van de blanke homo-ze.

 

De politiek van verlangen. De complexe grieven van homoseksuele mannen van kleur – onevenredig hoge HIV-overdrachtssnelheden, dakloosheid, de marginalisering van (en predatie op) zwarte sekswerkers, om er maar een paar te noemen – worden vaak frustrerend beperkt tot wie ons wel of niet zal neuken, met ons ingelijst als wanhopig veeleisende liefde van de blanke mannen die ons uitsluiten van hun Grindr-profielen en chill-outs.

 

Maar het feit blijft dat onze grieven veel dieper gaan, waarvan de gevolgen veel verder en verwoestend zijn dan dating-apps. Queer-gemeenschappen hebben altijd een beladen relatie gehad met zwarte seksualiteit. Zwarte homo’s hebben ontdekt dat zowel hun ervaringen als hun bestaan ​​systematisch zijn uitgewist. Hedendaagse gesprekken in de LGBTQ-gemeenschap positioneren zwarte mannelijkheid als zowel een buitenstaander als een archetypische slechterik.

 

Gesprekken over zwarte homofobie beschouwen ‘onwetende zwarte mannen’ vaak als groot plegers van homofoob geweld, wat ons uitwist, de opgelegde zwarte homomannen die zich uitstrekken en tegelijkertijd uit beide gemeenschappen worden verwijderd (ook door blanke homo’s die de homofobie van zwarte mannen overschatten) en zwarte gemeenschappen en tegelijkertijd door zwarte gemeenschappen die queerness zien als blanke / westerse deviantie). Het is volkomen redelijk dat zwarte homomannen tegenover deze dubbele ontwrichting een separatistische datingpolitiek zouden kunnen hebben. Het verwijderen van Grindr’s etniciteitsfilters doet niets om deze echt dringende problemen aan te pakken.

 

In een ideale wereld zouden etniciteitsfilters op apps zoals Grindr niet nodig zijn voor homomannen van kleur om een ​​veilige romantische cyberspace te creëren en vervullende intraraciale ervaringen te hebben, en blanke homo’s zouden deze functies niet bewapenen om een ​​’alleen blanken’ te creëren digitale fontein. Maar we leven niet in een ideale wereld, eerder een geplaagd door blanke suprematie, en totdat we de structuren en instellingen die onze onderdrukking veroorzaken hebben afgeschaft, moeten homoseksuele mannen de middelen krijgen om in te richten en te cureren ruimtes en ervaringen onderscheiden en weg van de beperkingen en straffeloosheid van de blanke homo-ze.